torsdag den 28. juli 2011

forårsruller og fejring

Min dejlige veninde Jesse er endelig blevet forlovet med vores gode ven Stig, som vi har kendt siden ... Hun skal desuden om lidt finjustere sine kunstneriske talenter på kunstakademiets keramiske linie, tjek i øvrigt også dette link, hvor du kan se nogle af Jesses vidunderlige ting, der kan købes!  Så der var rigeligt at fejre i går og så elsker jeg tillige at lave mad til dette par, fordi de altid roser mig i skyhøje toner :-) - og det siger man ikke nej tak til. Så jeg forsøgte mig med hjemmelavede forårsruller med rispapir, chilisauce og hurtigsyltet agurkesalat. Til dessert fik vi honningmelon og friskplukkede bær med mascarpone-chokolademousse (kan ikke holde op med at bruge det der mascarpone...).


Man kan købe rispapir i rigtig mange mindre grønthandlere. Jeg fandt mine i Den Kinesiske Butik i København. Det er faktisk en forholdsvis nem proces: Pladerne skal dyppes enkeltvis i varm vand i ca. 5 sek. Så bliver de dejlig slaskede.. Herefter lægges de på et vådt underlag (jeg brugte mit skærebræt), ellers klistrer de fast. Derefter lægges fyldet i og man pakker forsigtigt rispapiret omkring - se billederne.Det er en god ide at pakke dem så tæt til fyldet som muligt, ellers lækker de, når de kommer på panden. 
Når de skal steges, skrues helt op for varmen - den skal være brændvarm! En god sjat olivenolie og så på med krabaterne 


Angående indhold, så stegte jeg en kalkunfilet i grovsnittede hvidløg og ingefær (rigeligt), lidt salt og lod den simre en times tid i ca. 3 dl. hvidvin. Man kunne også bruge kokosmælk eller bouillon eller lignende. Det er bare vigtigt, at kødet ikke bliver tørt. Herefter findelte jeg kødet og hældte "sovsen" med hvidløgs og ingefærsstykker henover. 


Som gemüse brugte jeg fintsnittede nye gulerødder, rød og grøn peber og løg. Jeg tror selleristænger kunne være godt også eller friske krydderurter for at give farve og smag

















Chilisauce:
2 dl. sukker
2 dl. vand
piri piri chili til du synes, det er stærkt nok. (jeg brugte ca. 2 spiseskefulde)
saften fra ½ citron.


Lad vand og sukker koge op. Hæld chilien og citronsaften i, og lad det stå og simre i et par minutter - ikke for længe, da det ellers krystaliserer. Tag saucen af varmen og lad den stå og trække smag til sig indtil den skal serveres. Det kan virke voldsomt med så meget chili, men varmen og syren tager toppen af styrken af, og denne sauce fungerer altså bare godt!


Hurtigsyltet agurkesalat:
1 agurk
1 lille løg
en god sjat hvidvinseddike


Snit argurker, løg, som du ønsker og overhæld med hvidvinseddike. Bland det med hænderne og lad overskudseddiken dryppe fra når du anretter salaten. 


Den ene af rullerne er lavet med rejer, og som man kan se på billedet, kan det være lidt svært at få indholdet til at blive, hvor det skal - det bedrer sig jo færre man steger samtidigt - de klistrer nemlig til hinanden!
Denne her sammensætning er altså virkelig god, fordi den indeholder noget for alle smagsløgene. Det salte i forårsrullen, der gerne tåler en god soya, umami i rispapiret, stærkt og sødt i chilisaucen, surt i agurkesalaten. Det bitre kommer til desserten:


Chokolade-mascarponemousse:
Mascarpone produceres et par dage i forvejen efter følgende metode.
Tidligt på dagen, hvor desserten skal serveres, eller dagen før, varmes (til 4 voksne og 2 små børn) 250 gr. mascarpone op med ½ dl. fløde ved lav varme. I en anden gryde smeltes 100 gr. mørk mørk chokolade. Når mascarponen er helt flydende og godt varm, ikke kogende, hældes chokoladen i lidt af gangen under voldsom omrøring - virkelig! Moussen sættes på køl og er stivnet efter ca. 3 timer. Uh, hvor det smager godt! 




hæld lige den sammenblandede masse ned i resten af den
smeltede chokolade, så du får det hele med! :-)



Godt tip, når man bruger sprøjtepose:
Læg den ned i et stort glas el. lign. og
fyld så indholdet i, så undgår du en
masse gris, og du får mest muligt ud
af dit fyld!




        

Ingen kommentarer: