lørdag den 30. juli 2011

Mirabellamarmelade





Så er der gang i gryderne igen. Mine 3 drenge var nede og fodre ænderne og kom hjem med en ordentlig pose nymodnede mirabeller. Det måtte der gøres noget ved! Hermed en lille Mirabellamarmeladeopskrift:


Der skal bruges:


1 kg. udstenede mirabeller
3 dl. vand
400 gr. sukker
400 gr. brun farin
saften fra 1 stor citron
2 tsk. kanel
pektinpulver ca. 2 tsk


Mirabellerne vaskes og udstenes. Hold øje med orme og andre insekter. De skal helst være faste i kødet. I en gryde koges vand og mirabeller op i ca 5 min. Sukker og farin tilsættes og så snart det er opløst, tilsættes citronsaften. Herefter krydres med kanel og pektinpulveret drysses i - man kan justere tykkelsen på marmeladen ved at drysse lidt mere eller mindre i. Lad marmeladen koge lidt ved lav varme og hæld den direkte på kogte glas og luk med det samme.



Jeg har denne gang valgt ikke at konservere med atamon, efter jeg fandt en skøn bog i en genbrugsforretning: "Konservering - uden brug af kemiske tilsætningsstoffer". Desuden er jeg ret sikker på, denne marmelade bliver spist, før den har nået at tænke på ordet "mikroorganisme".  

Ingen kommentarer: