søndag den 7. august 2011

Drømmemuffins fra Brovst...


I aften skulle der bages. Jeg syntes, det kunne være sjovt at transformere den klassiske Drømmekage fra Brovst om til en muffin-version. Dvs. lidt mere mel i kagedejen og en lidt anderledes topping.


Opskriften på 12 mellemstore muffins lyder som følger:


4½ dl mel
3 tsk. bagepulver
1,25 dl sukker
3 store tsk vanillesukker ELLER 3 tsk vanilleessens
1 æg
1,25 dl mælk
1, 25 dl. creme fraiche
125 gr. afkølet saltet smør


Topping:
100 gr. smør
150 gr. kokos
3,75 dl muscovadosukker
½ dl mælk


De tørre ingredienser, mel, sukker, bagepulver, vanillesukker sigtes og blandes i en skål for sig. Æg, mælk og creme fraiche tages ud god tid i forvejen, så de bliver tempererede. De "våde varer" piskes sammen. Lav herefter en fordybning midt i de tørre ingredienser og rør æggeblandingen i. Dejen kommes i forme og bages 25-30 min ved 180 grader. 


Toppingen laves ved at blande alle ingredienserne sammen i en tykbundet gryde og lade dem koge hurtigt op. Husk, det må ikke brænde på. Tag gryden af, så snart sukkeret er smeltet. Påfør topping på muffins'ne og skru ovnen op til 250 grader, og bag dem i ca, 5 min, til overfladen er crispy!


Velbekomme! - og tjek lige mit super retro-kagefad, jeg fandt i en af Djurslands guldgenbrugsbutikker for blot en 20'er!!



1 kommentar:

Anne sagde ...

Ja smukt ser det ud, selvom jeg ikke lige er den store fan af kokos.
Har du mon set min besked på facebook?

Kh